تاثير طراحي سايت بر رتبه آن در موتورهاي جستجوگر

توضيج پاره اي از نكات ديجيتالي روز دنيا

تاثير طراحي سايت بر رتبه آن در موتورهاي جستجوگر

طراحي خوب يك سايت علاوه بر اينكه مي تواند باعث جذب بازديدكنندگان زيادي شود مي تواند باعث افزايش رتبه سايت در موتور جستجو شده و تعداد بازديدكننده از طريق موتور جستجو را نيز افزايش دهد. به اين منظور پارامترهاي مهم در طراحي يك سايت را كه از نظر متورهاي جستجو هم مهم هستند را ارزيابي مي نمائيم.

 

۱- اندازه سايت : اندازه يك سايت اثر بسيار زيادي در رتبه آن سايت در موتورهاي جستجو دارد. موتورهاي جستجو به دنبال محتوا هستند ، اگر شما در سايتتان تعداد كمي صفحه وب داريد و رقيب شما تعداد زيادي داريد ، به احتمال بسيار زياد سايت شما رتبه كمتري از سايت رقيب خواهد داشت. در بسياري از موارد امكانپذير نيست كه شما صفحات زيادي را در مورد كسب و كار خودتان در سايت منتشر كنيد در اين مورد شما بايستي به ارائه محتواي رايگان در سايتتان فكر كنيد. با اضافه نمودن محتواي رايگان علاوه بر اينكه مورد علاقه موتورهاي جستجو قرار مي گيريد، باعث رضايتمندي بازديدكندگان شده و باعث مراجعه مجدد به سايت شما مي شود.

۲- سايتهاي مبتني بر صفحات گرافيكي : سايتهائي كه از اجزاي گرافيكي به مقدار زياد استفاده مي كنند علاوه بر اينكه زمانمورد نياز براي ديده شده سايت را افزايش مي دهند از نشر موتورهاي جستجو هم دچار مشكل مي شوند سايتي همچون نماشا نمونه كامل اين مثال است. موتورهاي جستجو نمي توانند محتواي عكسها را ايندكس كنند. هرچند گوگل اين امكان را اضافه كرده است اما اين مورد در بيشتر موتورهاي جستجو امكانگذير نيست.

 

۳- صفحات وب پويا : اگر محتواي سايت شما از روي يك بانك اطلاعات بزرگ ساخته مي شود، احتمالا ديده ايد كه بخشهائي از سايت شما در موتورهاي جستجو ثبت نشده و قابل جستجو نيستند. بايستي به نوعي موتورهاي جستجو را مجاب كرد كه اين صفحات را ثبت كنند. يك راه استفاده از لينك صفحات مورد نظر ( صفحات پويا) در صفحات ثابت است. البته باز هم در اين روش محتواي اطلاعات به احتمال زياد قابل جستجو نيستند. سئو و بهينه سازي يكي از راخ حل هاي افزايش مشاهده سايت ها است اگر به دنبال افزايش رتبه خود در گوگل هستيد تعرفه سئو سايت را در نطر داشته باشيد. اگر مي خواهيد محتواي اطلاعات را هم قابل جستجو كنيد، راه حل منتظر كردن دوره اي اطلاعاتي است كه تغيير نمي كنند. اين اطلاعات را در صفحات ثابت منتشر كنيد. نمونه اين نوع صفحات ، صفخات وبلاگ هستند كه اطلاعات اصلي در يك بانك اطلاعاتي است و در دوره هاي زماني خاصي در سايت ثبت مي شوند.

۴- استفاده صحيح از كد html : براي توليد سايت خود از برنامه هائي مانند msword استفاده نكنيد. صفحات توليد شده در اين برنامه بيشتر شامل اطلاعات مربوط به بنگ و فونت و قالب صفحات مي باشد. در اين حالت روبات موتور جستجو بجاي اينكه به اطلاعات ساي شما دسترسي داشته باشد ، در درجه اول اطلاعات نمايشي سايت را مي گيرد و بعد از آن اطلاعات اصلي را . اين مي تواند در نحوه گردآوري اطلاعات سايت براي ثبت در موتور جستجو اختلال ايجاد نمايد. يك راه استفاده از برنامه هائي چون dream weaver است . اين برنامه اطلاعات مربوط به نوع نمايش اطلاعات را در يك فايل css ذخيره كرده و در ابتداي صفحه سايت شما آنرا مورد استفاده قرار مي دهد.سايت هاي داخلي فراواني همچون دالفك به زبان css نوشته شده اند. به اين ترتيب در صورت لزوم و در زمان نمايش اين فايل خوانده مي شود و روبات موتور جستحو مشكلي پيدا نمي كند. علاوه بر اين استفاده از كد html نادرست در صفحه سايت مي تواند باعث بروز مشكل در روبات موتور جستجو شود هرچند كه در نمايش سايت شما توسط مرورگرهاي مختلف ايجاد اشكال نكند.

 

۵- انتخاب نام دامنه مناسب : يك قانون طلائي در اين مورد داريم كه مي گويد كاري كنيد كه در ذهن بازديدكننده خود باقي بمانيد. يكي از راههاي عمل به اين قانون طلائي استفاده از نامهاي مناسب براي نام سايت است. اسم سايت شما مي تواند نام كسب و كار شما باشد يا نام فعاليتي باشد كه شما انجام مي دهيد.اگر به دنبال طراحي سايت شركتي حرفه اي هستيد  هيچگاه از اسامي طولاني و جمله هاي براي ثبت نام سايت خود استفاده نكنيد. علاوه بر اين اگر مي خواهيد به هر دليلي نام دامنه خود را عوض كنيد، براي اينكه رتبه قبلي سايت را از دست ندهيد بهتر است از سرويس forwarding سايت قبلي استفاده كرده و نام قديم را به آدرس جديد forward كنيد.

۶- استفاده از فريم : سعي كنيد اصلا از فريم در طراحي سايت خودتان استفاده نكنيد. حتي اگر مشتري شما از شما خواست سعي كنيد او را در اين زمينه توجيه كنيد. تعدادي از مرورگرهاي اينترنتي فريم را پشتيباني نمي كنند و بنابراين سايت شما توسط اين مرورگرها ديده نمي شوند. سايت ها را جوري طراحي كنيد كه با هر مرورگري قابل اجرا باشند مثلا سافت 98 به راحتي با هر پلتفرمي قابل اجرا است. ذخيره كردن آرس سايتي كه با فريم طراحي شده بسيار مشكل است ( بر خلاف قانون طلائي)

۷- اطلاعات خود را بروز نمائيد : علاوه بر اينكه سايتهائي كه تاريخ بروزرساني آنها مربوط به چند سال پيش است از نظر بازديدكننده اعتبار چنداني ندارد، موتورهاس جستجو هم به اين نكته حساس بوده و اينگونه صفحات را با كمترين رتبه در نظر مي گيرد.اگر نمناك هر روز اطلاعات خود را بروز رساني نمي كرد بدون شك به چنين جايگاهي دست نمي يافت. سايتهائي كه مرتبا بروز مي شوند و صفحاتي كه دوره بروز رساني آنها كوتاه مي باشد، در كسب رتبه بهتر موتورهاي جستجو موفق تر هستند.

آگاهي از مواردي كه در بالا ذكر شد براي تمامي طراحان سايت و مديران آنها الزامي است. اگر شما سايتي طراحي نمائيد موارد ذكر شده در آن رعايت نشده باشند، در حقيقت براي دارنده سايت مشكل ايجاد كرده ايد. بيشتر بازديدكننده هاي يك سايت خوب از طريق موتورهاي جستجو سايت مورد نظر خود را مي يابند و علاوه بر اين بازديدكنندگاني كه از طريق موتورهاي جستجو به سايتي مراجعه مي كنند به احتمال بسيار زياد از مشتريان واقعي سايت هستند

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.